Medier for fremtiden. Børn, unge og det nye medielandskab.
Mediebrug i skolen.
I skolerne er der rig mulighed for at få adgang til informationer og til at kommunikere på internettet via computeren. Undersøgelser viser dog at 84% af børnene anvender skolens computer mindre end en gang om ugen[1].
I skolen anvendes computeren i dag, hovedsagelig til skrivning og matematik. Når børnene har fri anvender de computeren mere avanceret til bl.a. at spille, skrive, tegne, søge informationer og installerer programmer[2].
Fokusområde.
”Skolerne udnytter kun i begrænset omfang børnenes uformelle mediekundskaber. Børn og unge udvikler gennem fritidens mediekultur vigtige uformelle læreprocesser, dvs. ansatser til æstetiske, sproglige og tekniske kundskaber.”[3]
Tænker vi som pædagoger, i skolemæssige sammenhæng skal gribe brugen af computeren anderledes and. Bogen er skrevet tilbage i 2001, jeg håber og tror på at pædagoger og lærer er blevet bedre til at integrere computeren, som en del af undervisningen, og ser computeren som en del af en læreproces, frem for at anskue computeren som et tillægs fag, der er på skoleskemaet en gang om ugen. Børnene skal i mine øjne have rig mulighed for at gøre brug af internettet i alle fag, ligesom underviseren skal udnytte og styrke de kompetencer børnene allerede har. Hvad mener I?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar